Od zvýšenia výkonu cez lepšiu pracovnú morálku až po pozitívny psychologický efekt. Tento nápoj jednoducho zlepšuje vzťahy na pracovisku a tu je dôkaz, že pri remote tíme občas stačí aj virtuálna káva.
Ruku hore, kto miluje pauzu na kávu počas pracovného dňa. Sme si istí, že by sme tu videli veľa zdvihnutých rúk, aj keď len v online priestore. A o tom presne tento blog je – o tom, ako prepojiť online svet, prácu a pôžitok z kávy.
Trend práce z domu na full time, teda takzvanej remote práce alebo práce na diaľku, neustále stúpa. Výskum redakcie Forbes priniesol tento rok niekoľko zaujímavých dát. Ponúkajú nielen podrobný pohľad na to, ako vyzerá súčasná situácia po skončení pandémie koronavírusu, ktorá práci na diaľku výrazne dopomohla.
Neviete si s kolegami vybrať kávu, ktorú si spoločne vychutnáte? Vyberte si z našich obľúbených:
Poukazujú aj na trend, ktorým sa svet práce uberá. Ten je pomerne jasný. Čoraz viac ľudí pracuje z domu (12,7 % opýtaných zamestnancov iba z domu, ďalších 28,2 % aspoň hybridne), čo môže okrem pohodlia a prípadne vyššej produktivity mať aj mnoho negatív. Patria k nim napríklad pocity osamelosti, nespolupatričnosti či nedostatočnej príslušnosti k pracovnému tímu.
Riešením môže byť virtuálna káva
Počas pandémie bolo mnoho spoločností nútených prejsť minimálne na hybridný model práce. Aby dokázali zabezpečiť svoje fungovanie, riešili predovšetkým technické záležitosti ako prístupy k sieťam, VPN nastaveniam, dostatok počítačov pre všetkých a podobne. Aj to bola, povedzme si, obrovská výzva, a tak často nezostal čas na riešenie sociálnych vzťahov, ktoré chladli.
Komunikácia a spolupráca sa však postupne vyriešili efektívne, niekde až natoľko, že si trend hybridnej práce firmy udržali dodnes. Remote práca sa stala trendom a home office patrí k benefitom, ktoré vyhľadávajú najmä mladí. Málokto však o hovorí o tom, že práca z domu má aj svoje nevýhody. Jednou z nich je nedostatočné budovanie firemnej kultúry či vzťahov na pracovisku.
Spoločnosti potrebujú prijať nové opatrenia, aby dali zamestnancom šancu cítiť sa počas rozhovoru s kolegami rovnako, ako keby sedeli oproti sebe v kancelárskej kuchynke. Skvelým riešením je preto pravidelná virtuálna káva.
Čo je vlastne virtuálna káva?
Virtuálna káva, kávová pauza alebo kávičkový pokec. Nech si to už nazvete akokoľvek, malo by ísť o naplánované online stretnutie, počas ktorého si spoločne s kolegami užijete šálku lahodnej kávy.
Nezáleží na tom, či to bude denne alebo raz za týždeň, malo by ísť o niečo, na čo sa budú všetci spoločne tešiť. Cieľom je vytvoriť priestor, počas ktorého si kolegovia na rôznych úrovniach spoločne „pokecajú“ tak, ako by to urobili vo firemnej kuchynke.
Takáto virtuálna káva má v 21. storočí rozhodne svoje miesto a pre zamestnancov z dlhodobého hľadiska aj množstvo benefitov:
Darčeková kazeta so šálkami
Darčeková kazeta so šálkami a kávou podľa vlastného výberu.
Šálka na espresso
Biela espresso šálka z kvalitného živicového porcelánu.
Šálka na cappuccino
Cappuccino šálka z hrubostenného kávového porcelánu.
Nahradí virtuálna káva reálne stretnutia?
Zdá sa, že nahradiť reálne stretnutia pri káve však tá virtuálna dlhodobo nedokáže. Osobné stretnutie je niečo špecifické, čo máme zakódované v génoch od počiatku evolúcie. Potrebujeme fyzický kontakt s inou osobou, aby sme naplnili svoje sociálne potreby.
Hoci sa nám káva spája najmä s príjemnými asociáciami, práve počas práce z domu často zabúdame na to, že ide o rituál, ktorý si chceme v prvom rade užiť. Chýba nám tu aspekt reálneho stretnutia, napríklad v spomínanej kuchynke.
„Kávu má väčšina ľudí zafixovanú ako niečo príjemné, majú radi jej chuť, vôňu a s jej prípravou majú spojenú prestávku od práce, keď na chvíľu vypnú, aby sa k nej mohli opäť vrátiť. Toto všetko sú dobré predpoklady na uvoľnenejšiu atmosféru, keď má človek prirodzene väčšiu chuť na socializáciu a prehodenie pár slov s kolegami pri tom, ako si kávu pripravuje,“ hovorí Natálie Štěpánková, marketingová manažérka z českej spoločnosti Trenkwalder.
Problémom pri dobrých nápadoch, akým virtuálna káva nepochybne je, sú často aj technické prekážky:
Našim klientom v online chýba neverbálna komunikácia. V dnešnej dobe sa dokonca stále stretávajú s technickými problémami, ktoré im takéto online stretnutia pri káve znepríjemňujú a komplikujú.
Natálie Štěpánková
Podľa koučky a lektorky vzťahov Zuzany Ševčíkovej po pandémii síce stúpla túžba pracovať z domu, zároveň je však vyrovnaná túžbou sa aspoň raz za čas stretnúť. Takéto stretnutia pri káve naživo sú potom podľa jej slov oveľa intenzívnejšie a majú väčší dopad na psychickú pohodu zamestnancov.
„Káva pri práci z domu skôr navodzuje fyzickú potrebu. Aby sme nepociťovali únavu, bolenie hlavy. Ale káva pri fyzickom stretnutí, rozhovore, porade, teambuildingu, tá navodzuje motiváciu a naozaj zlepšuje nápady vznikajúce pri brainstormingoch. Rovnako aj pohodovú a dôvernú atmosféru. Má silu uvoľniť napätie a pôžitok z nej sa prejaví aj do priebehu akcie, rozhovoru, resp. inej pracovnej aktivity.“
Aby mala virtuálna káva zmysel
Zdá sa, že v každom prípade treba myslieť na to, aby bola virtuálna káva pre zamestnancov príjemným spestrením pracovného dňa, nie povinnosťou či núteným meetingom, pre ktorý by museli odkladať iné pracovné povinnosti na neskôr.
Aby mala virtuálna káva zmysel a bola pre zamestnancov skutočným benefitom, je dôležité myslieť na niekoľko bodov. Ani potom sa výsledky nemusia dostaviť ihneď. Ako vo všetkom, aj pri podávaní virtuálnej kávy treba byť konzistentný a myslieť na to, že si jej chuť a vôňu chceme užiť v prítomností ľudí, ktorí s nami zdieľajú nadšenie pre rovnakú prácu.