KÁVOVLOG #20: Ako funguje kofeín a čo robiť, keď to s ním preženiete?

Účinky kofeínu dobre poznáte na vlastnej koži. No zamysleli ste sa niekedy nad tým, kde sa kofeín vlastne berie, aké procesy vo vašom tele spúšťa a že sa ním môžete aj predávkovať?

Čo je vlastne kofeín?

Nebudeme chodiť okolo horúcej kaše a zahlcovať vás zložitými názvami chemických zlúčenín – kofeín je jedným slovom jed. Okrem kávovníkov ho produkuje viac ako 60 druhov rastlín, ktoré túto látku využívajú predovšetkým na ochranu pred škodcami. Pre ľudí našťastie kofeín v malom množstve nebezpečný nie je.

Práve naopak – ak to s ním nepreháňate, môžete profitovať z jeho mnohých pozitívnych účinkov na vaše telo i myseľ.

Ako pôsobí kofeín v ľudskom tele?

Keď do seba hodíte šálku kávy, spustia sa vo vašom tele viaceré procesy. Pri spracovaní kofeínu totiž v pečeni vznikajú tri látky, ktoré majú rozdielne účinky. Paraxantín urýchľuje rozklad tukov, vyživuje svaly a pomáha zlepšiť športové výkony. Teobromín  zvyšuje prietok kyslíku v krvi a teofylín zasa zvyšuje mozgovú činnosť, zlepšuje sústredenie a je tiež zodpovedný za zvýšenie tepu.

Kofeín na seba viaže aj chemickú látku adenozín, ktorú mozog vytvára na signalizáciu únavy. Kofeín účinky adenozínu dočasne zablokuje a vy na 2-3 hodinky prestanete cítiť únavu. Kofeín tiež výrazne predlžuje pôsobenie adrenalínu a zvyšuje koncentráciu dopamínu, ktorý je zodpovedný za pocity spokojnosti a šťastia.

Suma sumárum – po vypití šálky kávy sa cítite menej unavení, spokojnejší, sústredenejší a dokážete podať lepší výkon. Avšak iba vtedy, ak to s príjmom kofeínu nepreháňate.

Keď to s kofeínom preženiete

Ako sa vraví, aj dobrého veľa škodí a inak to nie je ani v prípade kofeínu. „Tabuľková norma“ vraví, že denný príjem kofeínu by u dospelého človeka nemal presiahnuť 350 – 400 mg, čo predstavuje približne 5 šálok kávy.

Subjektívna tolerancia kofeínu je však u každého iná a kým niekto si môže dopriať aj 10 káv denne, inému už po jednej šálke nepríjemne búši srdce. Ak to s kofeínom preženiete, môžu sa objaviť niektoré z týchto príznakov – zvýšená nervozita, bolesť hlavy, tráviace problémy, bolesť očí, pocit sucha v ústach či tŕpnutie šije.

V takom prípade si viete rýchlo pomôcť potravinou, ktorú určite nájdete aj u vás doma – banánom. Vďaka vysokému obsahu draslíka vám spolu s pohárom vody pomôže rýchlejšie dostať kofeín z tela. 

upražené kávové zrná v skle
Kofeín sa nenachádza iba v kávovníkových zrnách ale napríklad aj v čaji či v čokoláde.

Kde všade sa nachádza kofeín?

Kto si chce sledovať príjem kofeínu alebo potrebujete jeho príjem znížiť (napríklad v čase tehotenstva alebo počas dojčenia), mal by brať do úvahy, že okrem kávy obsahuje túto látku aj množstvo ďalších nápojov, potravín i liekov – napríklad čaj, kakao, energetické nápoje, čokoláda či lieky proti bolesti.

Navyše, celkom jednoduché to nie je ani so samotnou kávou. Na obsah kofeínu v šálke totiž vplýva aj druh použitej kávy a spôsob jej prípravy. Napríklad Robusta obsahuje v porovnaní s Arabicou až dvojnásobné množstvo kofeínu. Takže ak si chcete dopriať viac káv denne alebo máte na kávu chuť aj večer pred spaním, siahnite po 100 %-nej Arabice a pripravte si ju ako krátke ristretto alebo espresso a určite nie ako pol hodinu lúhovaného „turka“.

Vybrať si môžete aj zo stále sa rozširujúcej ponuky kvalitných bezkofeínovýchnízkokofeínových káv, ktoré vám poskytnú chuťový zážitok z pitia kávy no bez účinkov kofeínu.