Príbeh jednej modranskej espresso šálky…

Remeselná výroba nás fascinovala odjakživa. A tento proces, počas ktorého sa prvotná surovina s maximálnou precíznosťou pretvára do finálneho výrobku, nás fascinuje dodnes…

Ako vzniklo spojenie Ebenica+Majolika?

Mnohí naši zákazníci už vedia, že priestor, v ktorom sídli naša pražiareň, bol kedysi súčasťou výrobného komplexu bývalej Majoliky. A hoci niekdajšiu keramickú výrobu pripomína už len travertínová podlaha v našej predajni, budova ako taká je aj naďalej súčasťou remeselnej výroby. I keď celkom iného charakteru…

zelená káva v jutovom vreci

Nebol to však len priestor, ktorý nás doviedol k myšlienke spojiť sa s Majolikou. Boli to aj dobré susedské vzťahy, láska k Modre, lokálnej komunite a najmä remeselnej výrobe.

Hoci sa na prvý pohľad zdá, že praženie kávy a výroba keramiky nemajú nič spoločné, nie je to celkom tak.  Nevyhnutnou súčasťou remesla – hrnčiara i pražiara – je trpezlivosť. Tak ako si vzor skladajúci sa z nespočetných detailov a liniek vyžaduje hodiny praxe a sústredenia, rovnako náročné je aj odhaliť tajomstvo dokonalej receptúry kávového zrnka. Ako pri výrobe keramiky záleží na kvalitnej hline a farbách, tak aj pri zrode dobrej kávy treba dbať na výber zŕn, ich správne skladovanie a balenie.

Podobných prienikov by bolo možné nájsť viac, no tým hlavným, ktorý spája všetky remeslá je výrobok. Výrobok, ktorý poteší oko, pohladí dušu, a ktorý je užitočný a vždy po ruke.

šálka ebenica+majolika

 

Takto vznikala naša šálka na kávu

Zrod keramického hrnčeka na kávu nie je jednoduchý. Ako prvé najskôr keramikár vymodeluje prototyp, ktorý musí spĺňať zadané požiadavky na veľkosť a tvar. Podľa neho následne vyrobí sadrové formy, do ktorých sa nalieva tzv. „zalievačka“ alebo zalievacia hmota, čo je v podstate niečo ako nariedená hlina.

odlievanie keramického hrnčeka

Sadra, z ktorej je forma vyrobená, začne vysávať zo zalievacej hmoty vodu, vďaka čomu zostanú tuhé čiastočky hliny prisaté na vnútornej strane formy. Nadbytočná zalievacia hmota sa po presne stanovenom čase z formy vyleje a následne sa forma roztvorí a opatrne vyberie hotová šálka.

Tak ako káva, aj hlina potrebuje čas

Kým je ešte šálka ako tak tvárna, je potrebné ju ešte ručne domodelovať a upraviť. Po týchto posledných „kozmetických“ úpravách sa nechá šálka vyschnúť. Kľúčové je pritom tempo schnutia, ktoré musí byť pomalé. Ak by totiž šálka schla príliš rýchlo alebo nerovnomerne, mohla by sa zdeformovať alebo prasknúť. Naše keramické šálky – len pre vašu predstavu – schli neuveriteľné dva týždne.

vysušený keramický hrnček na kávu

Keď sa z hliny zrodí espresso šálka…

Keď je šálka dôkladne vysušená, ide prvýkrát do pece, kde sa páli pri teplote 980°C. Pri výpale sa z vysušenej hliny stane tzv. prežahový keramický črep, ktorý po dôkladnom vychladnutí následne putuje do ďalšej časti výroby – maliarne.

vypálené keramické hrnčeky na kávu

V dielni, kde sa šálky maľujú, sa musia najskôr ponoriť do surovej glazúry. Glazúra je biela sklovitá podkladová vrstva, ktorá má nielen estetickú, ale aj praktickú funkciu. Vďaka nej totiž keramika neprepúšťa vodu.

Hlina je však živý materiál, čo znamená, že v teple sa rozpína a v chlade zasa zmršťuje. Aj preto sa môže časom z vnútornej strany keramickej šálky vytvoriť v glazúre jemná pavučinka, odborne nazývaná aj haris. Haris vzniká pod vplyvom teplotných skokov a pri tejto technológii výroby ide o prirodzený jav, ktorý nemá nijaký vplyv na funkčnosť samotnej šálky.

keramický hrnček namočený v glazúre

Črep, z ktorého sa vyfarbila poriadna šálka!

Na surovú glazúru sa následne voľnou rukou aplikuje maľba. Bez ohľadu na vzor musí umelecká maliarka postupovať veľmi trpezlivo, aby bola maľba prevedená maximálne precízne. A keďže sme si pre naše šálky vybrali pomerne náročný geometrický vzor pozostávajúci z množstva tenučkých liniek, maľba jednej espresso šálky trvala maliarke približne pol hodinu.

ľudová maliarka keramiky pri práci

Farby, s ktorými umelecké maliarky keramiky pracujú, sú oxidmi rôznych kovov a nanášajú sa výhradne štetcami s prírodnými vlasmi. Tie ich totiž dokážu najlepšie držať. Hoci sú pre Majoliku charakteristické farby zemitejších tónov, postupne k nim začínajú prenikať aj žiarivejšie farby ako sýto oranžová či tyrkysová, ktorú sme si napokon vybrali aj pre naše keramické espresso šálky.

ručné maľovanie keramického hrnčeka

Naglazované a namaľované šálky musia ísť druhýkrát do pece, kde sa opäť vypália, tento raz pri teplote 960 °C. Práve pomocou druhého výpalu získa každá keramická šálka výsledný lesk, požadovanú intenzitu farieb, no najmä pevnosť, ktorá je nevyhnutná pre jej každodenné používanie.

Ak patríte i vy k milovníkom úžitkovo-umeleckej keramiky a chcete si vychutnať kvalitnú kávu v dizajnovej šálke od Majoliky, prejdite do nášho e-shopu.

espresso s mliekom v keramickom hrnčeku