Košík

Váš košík je prázdny.

Úspešný príbeh slovenskej pražiarne kávy (reportáž)

neupražené kávovníkové zrná

O tom, ako vznikla naša pražiareň kávy, ale aj prekonala obe vlny pandémie, bol v relácii Biznis televízie TA3 porozprávať náš šéf Marek.

Príbeh slovenskej značky kávy, ktorú poznajú aj vo svete

Všetko sa začalo pred viac ako 10 rokmi nápadom vyrábať na Slovensku kávu, ktorá by bola úspešná i v zahraničí. Podarilo sa a dnes v Modre pražíme kvalitnú výberovú kávu, ktorú ocenili vo viacerých medzinárodných súťažiach. Ako ale funguje biznis s kávou? A vedia Slováci oceniť jej kvalitu? To všetko a ešte oveľa viac sa dozviete z rozhovoru, ktorý televízii TA3 poskytol náš šéf Marek. Ak sa vám nechce čítať, záznam z relácie nájdete na konci tohto článku.

Marek Fajčík v štúdiu TA3

Aká veľká musí byť láska ku káve, aby sa zhmotnila do biznisu a vlastnej pražiarne? Najmä, keď na Slovensku nemáme veľkú tradíciu praženia kávy?

Tá láska musí byť obrovská. Musí to byť láska, musí to byť vášeň a chuť objavovať nové veci, pretože svet kávy je skutočne obrovský a čím viac doň prenikáte, tým viac zákutí nachádzate. Je pravda, že na Slovensku nejaká veľká tradícia praženia kávy nie je, avšak v posledných rokoch sa to výrazne mení. Zo zahraničia k nám prichádza trend lokálnych pražiarní, ktorých je už u nás viac ako 50. A dovolím si povedať, že sme na Slovensku v pražení kávy vynikajúci.

Vaša firma je na trhu už viac ako 10 rokov a je to rodinná firma. Ako sa podniká s členmi rodiny?

Pre nás je Ebenica ako naše „nulté“ dieťa. Ak chcete, aby dieťa prosperovalo a rástlo, musíte sa oň dobre starať. S manželkou sme od našich začiatkov v podnikaní pobláznili aj ďalších členov rodiny, z ktorých nám počas tých viac ako 10 rokov viacerí pomáhali. Dnes sa už do diania so záujmom zapájajú aj naše deti. To, že sme „v práci“ stále a že oddelenie pracovného a osobného života nie je ľahké, je fakt – ale myslím, že sa nám to darí celkom dobre zvládať. Ďalšou rovinou sú hodnoty. My sa snažíme pristupovať rodinne k celej firme – aj ku kolegom a dodávateľom, a toto si myslím, že nás robí „rodinnou firmou“.

Ako funguje biznis s kávou? Ako sa k vám dostávajú vzorky a čo sa s nimi následne deje?

My sme pražiareň, ktorá získava kávu priamo od farmárov alebo od distribútorov, ktorí zastupujú farmárov z celého sveta – od Ameriky až po Áziu. Vzorky k nám chodia v dosť veľkom počte, ochutnávame ich, vyberáme tie, čo nás oslovia a snažíme sa nájsť na každú kávu správnu receptúru. Každá káva sa praží inak. Inak sa praží káva z Etiópie, inak káva z Brazílie, pretože ich chuťový profil je iný. Na základe toho potom chystáme naše kávové portfólio tak, aby sme ulahodili zákazníkom. Našou firemnou DNA je chuť. Snažíme sa všetko robiť tak, aby káva priniesla zákazníkom určitú emóciu a základná emócia je chuť. Za ňou je vôňa a aj vizuálna stránka. Pri príprave nášho portfólia sa snažíme triafať do rôznych segmentov ľudí a ich chutí.

Marek Fajčík v sklade kávy

Zo začiatku ste ponúkali blendy, teda kávové zmesi. Prečo?

Začali sme pred viac ako 10 rokmi a v tom čase ešte povedomie o singlových kávach nebolo také veľké a zároveň chute ľudí boli nastavené trochu inak – na tradičnejšie, konzervatívnejšie chute. To sú napríklad vyššie pražené talianske kávové zmesi. Začali sme teda blendami a postupne sme ich modernizovali. Získali sme za ne aj prestížne ocenenie – v roku 2013 na súťaži Coffee Review, čo je najväčšie svetové hodnotenie kvality kávy, sme uspeli s viacerými našimi kávami, ktoré sa zaradili medzi TOP espresso kávy Európy. Postupne sme do ponuky pridávali singlové kávy, s ktorými sa nám tiež podarilo uspieť v súťažiach Great Taste v Európe.

Singlové kávy sú zaujímavé tým, že u nich viete zistiť pôvod kávy, až na úroveň farmára a plantáže. Ďalšou výhodou výberovej kávy alebo specialty coffee v tejto kvalitatívnej úrovni je to, že farmári dostávajú za svoju prácu spravodlivú odmenu. V kávovom svete to bohužiaľ nie je vždy pravidlom, ale práve pri specialty coffee tomu tak je.

Keď ochutnáte kávu, viete povedať odkiaľ je?

Jednotlivé krajiny a oblasti majú svoj rukopis, ale dá sa pomýliť. Ale napríklad káva z Kuby má charakteristický profil a nepomýlite si ju s kávou z Etiópie.

príprava objednávok vo výrobe

Máme za sebou rok pandémie, kedy boli zavreté firmy, kancelárie, reštaurácie, čo sú všetko vaši významní zákazníci. Vy ste napriek tomu skončili rok v raste. K tomu sa však dostaneme neskôr. Teraz by som sa chcela spýtať, aký ste mali pocit, keď ste zistili, že sa zo dňa na deň všetko zmenilo?

Všetko prišlo veľmi nečakane a nás to postihlo naozaj veľmi výrazne. B2B segment – kancelárie a HORECA, je pre nás veľmi významný a tvoril 60-70 % tržieb. Preto prišiel veľký šok, strach a neistota, čo bude. To boli prvotné pocity. Strávili sme s manželkou niekoľko dlhých nocí a dní premýšľaním o tom, ako zabezpečíme chod firmy. Napríklad bol aj problém doviezť zelenú neupraženú kávu na Slovensko, keďže nefungovali logistické reťazce a hranice boli zatvorené.

Zároveň sme sa chceli postarať aj o kolegov a ich rodiny, dodržiavať bezpečnostné nariadenia a spraviť všetko preto, aby sme neohrozili kolegov ani zákazníkov ale aby výroba fungovala. Po nociach sme riešili, aké budú ďalšie kroky. Aby toho nebolo dosť, dva týždne pred vypuknutím pandémie sme inštalovali nový pražiaci stroj. Kapacita sa nám znásobila a tržby padli…

balenie kávy počas pandémie

Nežiadali ste však ani o štátnu podporu. Ako ste to teda zvládli? Zamerali ste sa na koncových zákazníkov?

Vrhli sme všetky sily do útoku a zamerali sme sa na online a na domáceho zákazníka. Musím povedať, že naši zákazníci nás veľmi podržali, a to aj lokálne – z okolia Modry, kde máme predajňu a automaty na balíčky čerstvo praženej kávy. Pomocou onlinu sme sa snažili dostať kávu aj k ľuďom, ktorí ostali pracovať z domu. Neprestanete predsa kávu piť len preto, že nechodíte do kancelárie. Marketingovo sme významne posilnili, čo sa týka investícií aj know-how, aplikovali sme nové nástroje a prvky, ktoré sme dovtedy veľmi neriešili. Inšpirovali sme sa aj viacerými slovenskými firmami, ktoré úspešne podnikajú v oblasti e-commerce.

Aj vaša firma môže byť v tomto smere inšpiráciou. Čo by ste poradili podnikateľom, ktorí sa ocitnú v krízovej situácii? Ako prekonať ťažkosti?

Poviem, ako to máme my, a keď niekoho inšpirujem, budem rád. Ja vnútorne cítim, že prvým pilierom je viera. Musíte veriť tomu, čo robíte. Musíte to mať rád. Druhá vec je premýšľať. Využívať to, čo súčasný svet ponúka v rámci technológií. Mať vymedzenú víziu a stratégiu, kam sa chcete dostať. Možno to znie všeobecne a poučkovo ale je to ohromne dôležité. A v neposlednom rade sú to hodnoty, na ktorých firmu postavíte. V ťažkom období vás to môže podržať, spolu s ľuďmi okolo vás – keďže hodnoty úzko súvisia práve s ľuďmi, s ktorými spolupracujete, či už sú to kolegovia alebo dodávatelia a obchodní partneri. Toto všetko vám pomôže preplávať ťažkými obdobiami. A v neposlednom rade – buďte trpezliví. Ako hovorí jedno japonské príslovie: „Sedemkrát spadnete, no ôsmykrát musíte vstať.“

Pozrite si reportáž o našej pražiarni v TA3

Dostali ste chuť na kvalitnú kávičku?

Budeme radi, keď si pozriete ponuku nášho e-shopu a niečo chutné si v ňom vyberiete. Ak potrebujete s výberom pomôcť, napíšte nám, radi vám poradíme.

Páčil sa vám náš článok? Zdieľajte ho a šírte inšpiráciu ďalej.

Barbora Uherčíková
Barbora Uherčíková

Výberové
zrná

Čerstvé
praženie

Svetové
ocenenia

Expresné
doručenie