FAQ: Najčastejšie otázky o káve

OTÁZKY & INFORMÁCIE SÚVISIACE S COVID-19

  • Pražíte kávu aj počas lockdownu?

    Áno. Všetky naše kávy pravidelne pražíme v nezmenenom režime, no súčasne prijímame vždy aktuálne platné opatrenia, aby sme ochránili našich kolegov aj zákazníkov.

  • Máte počas lockdownu nejaké výpadky?

    Výroba aj dodanie zatiaľ fungujú bez výpadkov. Menšie komplikácie môžu nastať v súvislosti s dodávkami zelenej kávy zo zahraničia v závislosti od aktuálnej pandemickej situácie. Aj v tomto smere však situáciu neustále monitorujeme a v prípade potreby zvažujeme možné kroky, aby výroba pokračovala bez výpadkov.

  • Je možné si vašu kávu kúpiť aj počas lockdownu?

    Áno. Non-stop je vám k dispozícii náš e-shop s doručením kuriérom kdekoľvek na Slovensku do cca 2 pracovných dní (závisí od vyťaženosti kuriérskych služieb), príp. osobným odberom na predajni v Modre.

    Aktuálne je vám k dispozícii aj modranská podniková predajňa, ktorá je otvorená od utorka do piatka vždy od 9:00 do 16:00, v stredy až do 18:00. Predajňa v Žiline je otvorená od pondelka do soboty, vždy od 8:00 do 16:30, v stredy až do 18:00.

    Okrem toho sú vám k dispozícii aj naše Beanboxy - automaty na predaj balíčkov kávy, a to aj počas víkendov a sviatkov. Pred našou podnikovou predajňou v Modre na Šúrskej 136 nájdete automat na platbu kartou a ďalší automat je vám k dispozícii na prízemí OC Plus v Pezinku na Holubyho 28, tiež na platbu kartou.

KÁVA, JEJ PRAŽENIE A BALENIE

  • Odkiaľ pochádza zelená káva, ktorú v pražiarni pražíte?

    Zelenú kávu kupujeme a dovážame do našej pražiarne z fariem a plantáží z celého sveta. Spolupracujeme s viacerými zahraničnými dodávateľmi zelenej kávy, aby sme si mohli vybrať z čo najširšej ponuky. Keď nájdeme kávu, ktorá sa nám podľa chuťového profilu páči, oslovíme dodávateľa a ten nám kávu doručí priamo do Modry.

  • Je zelená káva, ktorú pražíte, fairtrade?

    Pri výbere a nákupe zelenej kávy sa neorientujeme čisto podľa Fair Trade protokolu. Model Fairtrade bol vytvorený preto, aby producentom kávy zaručil minimálnu cenu za nimi vypestovanú surovinu a vymanil ich tak z chudoby. Farmár, ktorý pestuje skutočne výnimočnú kávu (v menšom množstve), môže získať za túto kávu oveľa väčší výnos, keď ju predá priamo dovozcovi či pražiarovi.

    Okrem toho bývajú Fair Trade kávy často zmesmi z rôznych fariem, čím sa pôvod finálnej suroviny stáva oveľa ťažšie vysledovateľným. Aj preto sa snažíme nakupovať a pražiť primárne single origin kávy - teda kávy z jedného regiónu a od jedného, konkrétneho farmára.

  • Sú vaše kávy v bio / organic kvalite?

    Organická káva, príp. Bio káva je synonymom vyššej kvality, avšak v kávovom priemysle to nie je také jednoznačné. Množstvo malých farmárov nemá finančné prostriedky na to, aby si mohli dovoliť zaplatiť za ekologickú certifikáciu. Väčšina malých a chudobnejších fariem aj napriek tomu spĺňa podmienky organického poľnohospodárstva, čisto preto, že nemajú inú možnosť.

    Na druhej strane, niektorým farmárom nezostáva nič iné, ako si občas pomôcť použitím nejakej formy chemických hnojív alebo pesticídov. Mnohí totiž popri káve pestujú aj inú plodinu, vďaka ktorej si dokážu zarobiť na živobytie. Aj napriek tomu sa pri výbere zelenej kávy neorientujeme len podľa získaných certifikátov, ale celkovej kvality a chuti danej kávy.

  • Akú technológiu používate pri pražení kávy?

    Naša pražiareň disponuje dvoma pražiacimi strojmi značky Giesen - starší Giesen W15A dokáže v rámci jednej várky upražiť 15 kg kávy, najnovší pražiaci stroj Giesen W45A dokáže upražiť naraz až 45 kg kávy. Okrem týchto dvoch veľkokapacitných strojov máme aj malú pražičku s kapacitou 1 kg, ktorá sa využíva na testovacie praženia, skúšobné praženia vzoriek a pod.

  • Ako často pražíte kávu a koľko trvá jedno praženie?

    Single origin kávy, teda kávy pochádzajúce z jednej oblasti a od jedného farmára, pražíme oveľa častejšie (niekoľkokrát do mesiaca) a tiež v menších dávkach. Aj preto je možné kúpiť naše jednodruhové kávy zvyčajne už tri či štyri dni po ich upražení. Na druhej strane blendy - kávové zmesi pražíme menej často (raz za mesiac, mesiac a pol), zato však v oveľa väčších množstvách. Blendy nechávame aj oveľa dlhšie odležať, kým sa zabalia, a preto zvyknú mať starší dátum praženia, napríklad pár týždňov. Tento proces im výrazne prospieva v dosiahnutí komplexného chuťového profilu.

    Čo sa týka dĺžky pražiaceho cyklu - ten vždy závisí od danej kávy. Každá káva totiž má rôzne parametre (tvrdosť, vlhkosť, veľkosť kávovníkových zŕn) a iné chuťové vlastnosti, ktoré správnym pražením potrebujeme dostať do výslednej chuti v šálke. Práve preto je každé praženie úplne iné - okrem času praženia, ktorý sa pohybuje od 10 do 19 minút, musí pražiar sledovať aj iné parametre, ako sú napríklad: tlak, teplota, vlhkosť vzduchu, vývoj zrna a pod.

  • Na aký stupeň je vaša káva pražená a ako zistím, či je káva light roast alebo dark roast?

    Každá naša káva je starostlivo pražená s cieľom dosiahnuť čo najdokonalejšiu rovnováhu medzi jej chuťovými tónmi, aciditou, telom a dochuťou. Každý však máme iné chuťové preferencie, takže aj pri káve si musí každý nájsť tú, ktorá bude vyhovovať jeho chuťovej palete.

    Kávy pražíme na rôzne stupne v závislosti od jej profilu:
    Svetlejšie pražené (very light, light a medium light roast) kávy: Ethiopia Dimtu Tero, El Salvador La Joya alebo Guatemala Acatenango.

    Stredne pražené (medium a medium+ roast) kávy: Brasil Santos, Colombia La Secreta, Cuba Serrano Superior, Mexico Esmeralda, Gurmano, Duetto, Piano, Harmonelle alebo Intensivo.

    Stupeň praženia, ako aj ďalšie zaujímavé informácie nájdete na našom e-shope, priamo v popise konkrétnej kávy.

  • Kde a ako sa čerstvo upražená káva balí?

    Celá výroba našej kávy, vrátane jej balenia, prebieha v našej pražiarni v Modre. Káva bezprostredne po upražení ešte nie je vhodná na pitie - jej chuť je často príliš zemitá, horká, korenistá a nedá sa v nej cítiť všetky tóny, ktoré sme sa správnym pražením snažili vyzdvihnúť. Preto sa káva ešte pred samotným balením necháva odležať v špeciálnych nádobách, kde upražené zrná takpovediac dozrievajú. Pri každej káve je pritom tento čas rôzne dlhý.

    Následne kávy balíme do špeciálnych obalov s jednosmerným ventilom patentovaným firmou Bosch a so zip-lock systémom. Zip-lock systém umožňuje opakované otváranie a zatváranie balíčka, vďaka čomu je káva chránená pred zvetrávaním, a tak zostane dlhšie čerstvá.

VÝBER KÁVY A JEJ PRÍPRAVA

  • Ako si správne vybrať kávu vo vašom e-shope?

    Pri výbere kávy je možné zvažovať hneď niekoľko aspektov, ktoré vplývajú na jej výslednú chuť:

    – druh kávy (100% Arabica, 100% Robusta, zmes Arabica+Robusta)
    – chuť kávy (sladká, horká, ovocná, bez kyslosti)
    – chuťové tóny (čokoláda, karamel, citrus, kvetiny, a pod.)
    – príprava kávy (espresso, automat, moka, french press, filter, zalievaná)

    Nie je samozrejme vždy nutné porovnávať všetky tieto faktory, stačí ak si na začiatok zodpoviete aspoň dve základné otázky: Akú kávu máte radi? a Ako si kávu najčastejšie pripravujete?

    S výberom kávy v e-shope vám pomôže filter (viď menu vľavo, príp. na mobiloch hore), v ktorom si viete zvoliť aký druh kávy hľadáte, aké mletie (zrnková alebo mletá), akú má mať káva chuť či na akú prípravu ju chcete, a následne sa vám zobrazia všetky kávy, spĺňajúce vami zvolené podmienky.

    Ak by ste si aj napriek tomu nevedeli s výberom kávy rady, sme vám k dispozícii na e-maile marek.csicso@ebenica.com, príp. sociálnych sieťach Facebook, Instagram, YouTube či LinkedIn, kde vám radi poradíme.

  • Akú gramáž majú kávy vo vašej ponuke?

    V ponuke máme 3 základné veľkosti balení: 220 g, 500 g a 1000 g.

    Jednodruhové, tzv. Single origin kávy si môžete kúpiť primárne v 220 g a 500 g balení. Naše najpredávanejšie singlové kávy Brasil Santos, Colombia Medellin a Cuba Serrano Superior sú dostupné aj v 1000 g balení.

    Kávové zmesi, tzv. Blendy sú dostupné vždy v 220 g a 1000 g balení, a to z toho dôvodu, že sa často dodávajú do kaviarní, reštaurácií či firiem.

    V našom e-shope sú k dispozícii aj degustačné balíčky, ktoré obsahujú 70 g vzorky kávy.

  • Predávate iba zrnkovú kávu, príp. viete zákazníkovi objednanú kávu pomlieť?

    Všetky naše kávy predávame primárne ako zrnkové. Kávové zmesi (blendy) však predávame aj ako mleté, a to v 220 g baleniach, ktoré si môžete zvoliť v detaile produktu priamo v rolete.

    Ak si chcete kúpiť kávu, ktorá je v ponuke iba ako zrnková, stačí ak do poznámky k objednávke uvediete, že si ju želáte pomlieť na konkrétnu metódu prípravy (napr. „Prosím kávu pomlieť na espresso / koťogo / french press“ a pod.). Hrúbka mletia sa totiž odvíja od spôsobu prípravy: na French press je napríklad potrebné hrubé mletie, stredné až jemné mletie je vhodné pre väčšinu kávovarov, príp. filtrované metódy a na prípravu espressa cez pákový kávovar je zase nevyhnutné jemné mletie. Menšie balenia, ako sú napríklad 70 g vzorky v degustačných balíčkoch, však predávame iba ako zrnkové.

    Kávu vám vieme pomlieť aj v našich predajniach v Modre alebo Žiline, stačí, keď na to upozorníte obsluhu. Platí pritom rovnaké pravidlo, ako pri nákupe cez e-shop - treba uviesť na akú hrúbku, príp. metódu prípravy si želáte kávu pomlieť.

  • Koľko kávy si mám objednať, aby mi vydržala aspoň mesiac?

    Toto je pomerne zložitá otázka, pretože odpoveď na ňu závisí od toho, ako si kávu pripravujete, koľko šálok za deň vypijete a pod. Ak by sme sa však mali baviť aspoň v ako-tak orientačných číslach pre prípravu espresso kávy cez pákový kávovar, tak potom by mohlo platiť:

    220 g kávy = cca 24 - 31 šálok
    500 g kávy = cca 55 - 71 šálok
    1000 g kávy = cca 111 - 142 šálok*
    *Na 1 espresso je potrebných cca 7-9 g kávy.

    Na filter, príp. iné metódy prípravy by boli prepočty úplne iné v závislosti od konkrétnej receptúry či preferencií.

  • Čo sú chuťové tóny a kde sa v káve berú?

    V e-shope sú pri každej káve uvedené jej chuťové tóny, jednak cez ikony a tiež v jej podrobnom popise. Chuťové tóny v žiadnom prípade nie sú umelo pridávané aditíva, arómy ani dochucovadlá, ale prirodzené vlastnosti každej kávy.

    V závislosti od druhu a odrody kávy, krajiny, regiónu a farmy, podnebia, nadmorskej výšky, pestovania a spracovania zelenej kávy, ako aj jej praženia a prípravy, sa v chuti kávy objavujú konkrétne chute a ich nuansy. Preto sa o káve hovorí, že je čokoládová, karamelová či chutí ako bobule.

    Prečítajte si viac o chuťových tónoch v káve.

  • Líšia sa jednotlivé vaše kávy obsahom kofeínu?

    Keďže máme v ponuke singlové kávy (100% Arabica) aj blendy (mix Arabica a Robusta), určite sa kávy od seba líšia aj obsahom kofeínu. Hoci sú rozdiely medzi Arabicou a Robustou v obsahu kofeínu zdanlivo malé: Arabica má cca 0,8 – 1,4 % kofeínu, Robusta 1,7 – 4 %, v skutočnosti je tento rozdiel značný a pri pití kávy ho je možné aj zreteľne pocítiť.

    Ak preto hľadáte kávu s vyšším obsahom kofeínu, ktorá vás takpovediac „nakopne“, potom odporúčame naše blendy (Arabica:Robusta v pomere 80:20) Gurmano a Duetto.

    Ak však hľadáte naopak kávy s nižším, príp. nulovým obsahom kofeínu, v našej ponuke káv nájdete aj bezkofeínovú kávu Zero a nízkokofeínovú kávu Siesta, ktoré sú vhodné pre tehotné a dojčiace ženy, ako aj ľudí trpiacich na vysoký krvný tlak či kardiovaskulárne ochorenia.

  • Ktorá z káv Ebenica je najsilnejšia?

    V prípade, že hovoríme o chuti, teda výrazne horkej káve s plným telom a dlhotrvajúcou dochuťou, potom odporúčame kávovú zmes Intensivo alebo single origin kávu Cuba Serrano Superior. Ak hovoríme o obsahu kofeínu, potom odporúčame siahnuť po našich kávových zmesiach s Robustou – Gurmano a Duetto. Nakoľko 100% Arabica má prirodzene nižší obsah kofeínu ako Robusta, zmesi s Robustou sú kofeínovo silnejšie ako „čisté“ Arabica kávy.

  • V ktorej káve je Robusta?

    V našej aktuálnej ponuke sú len 2 kávy s obsahom Robusty, a to v blende Gurmano a Duetto.

  • Máte v ponuke aj bezkofeínovú kávu?

    Áno, v našom e-shope nájdete bezkofeínovú kávu ZERO aj nízkokofeínovú kávu SIESTA, ktorá má má o polovicu menej kofeínu než bežná kofeínová Arabica a až o ¾ menej kofeínu ako Robusta. Z oboch našich káv bol kofeín extrahovaný tzv. Švajčiarskou vodnou metódou (Swiss Water Process), ktorá patrí k našetrnejším metódam spracovania bezkofeínovej kávy.

  • Ktorá káva sa hodí na cappuccino?

    Podľa toho, či ste fanúšikom klasického alebo moderného cappuccina, vám vieme odporučiť tieto kávy:

  • Aká je najlepšia metóda prípravy kávy v domácich podmienkach?

    Toto je značne subjektívne. Záleží od toho, akú kávu máte najradšej, koľko máte času na prípravu, príp. koľko môžete investovať do potrebného vybavenia.

    Možností je hneď niekoľko, o mnohých sme napísali aj blog:
    Príprava espresso kávy, Espresso receptúry
    Príprava kávy cez Aeropress
    Príprava kávy vo French presse
    Príprava kávy v Moka kanvičke (koťogó)
    Príprava pravej tureckej kávy
    Príprava filtrovanej kávy cez V60

    Bez ohľadu na metódu prípravy však určite odporúčame kupovať zrnkovú kávu a mlieť ju bezprostredne pred prípravou.

  • Ktorá káva je najlepšia na espresso/koťogó/french press/V60/Aeropress/na turka?

    Výber vhodnej kávy závisí čisto od vašich chuťových preferencií. Vo všeobecnosti však možno povedať, že k daným prípravám sa hodia tieto kávy:

    • espresso: v závislosti od prefereovanej chuti ktorákoľvek z našich káv
    • koťogó: tmavšie pražené kávové zmesi, ako sú napríklad Gurmano či Duetto
    • french press: tmavšie zmesi alebo aj sviežejšie jednodruhové kávy ako je naša Brasil Frankenstein
    • V60: kávy svetlejšieho praženia, ako napríklad náš single origin El Salvador La Joya
    • Aeropress: svetlejšie pražené, ovocnejšie kávy ako napríklad Ethiopia Dimtu Tero
    • turecká káva: tmavšie pražené kávové zmesi s Robustou, u nás to je Gurmano a Duetto
  • Dá sa u vás degustovať káva, príp. kde je možné ju ochutnať?

    Verejné degustácie káv zatiaľ nerobíme, avšak pred pandémiou bolo možné degustáciu kávy zažiť na prehliadkach našej pražiarne v Modre. Tie aktuálne kvôli pandemickej situácii neorganizujeme, no radi by sme znovu začali, hneď ako to bude môžné.

    Našu kávu môžete ochutnať v našich podnikových predajniach v Modre a Žiline, kde sú zvyčajne k dispozícii dve rôzne kávy.

KÚPA KÁVY A JEJ DODANIE

  • Kde sa dá kúpiť vaša káva?

    Našu kávu si môžete kúpiť viacerými spôsobmi. Najpohodlnejšia možnosť je kúpiť kávu cez náš e-shop, ktorý je vám k dispozícii non-stop 24/7. Všetky objednávky doručujú kuriéri do cca 2 pracovných dní.

    Druhou možnosťou je návšteva našej podnikovej predajne, a to buď na Šúrskej 136 v Modre alebo na Bottovej 10 v Žiline. Modranská predajňa je pre vás otvorená každý utorok až piatok, vždy od 9:00 do 16:00, v stredy až do 18:00. Žilinská predajňa je otvorená od pondelka do soboty, vždy od 8:00 do 16:30, v stredy až do 18:00.

    K dispozícii sú vám aj naše Beanboxy - automaty na predaj balenej kávy, a to aj počas víkendov a sviatkov. V Modre pri našej predajni aj v Pezinku na prízemí OC Plus je Beanbox na na platbu kartou. Všetky naše Beanboxy pravidelne dopĺňame.

  • Objednala som si kávu cez e-shop, kedy mi príde?

    Všetky e-shopové objednávky vybavujeme a odosielame každý pracovný deň, pričom doručenie kuriérom trvá zhruba 2 pracovné dni, najneskôr však 5 pracovných dní od e-mailového odsúhlasenia objednávky zákazníkovi. Pre objednávky zasielané do zahraničia sa môže dĺžka doručenia meniť v závislosti od krajiny.

    Ak máte akékoľvek otázky týkajúce sa vašej objednávky, príp. vám objednávka nebola doručená v stanovenom čase, neváhajte nás kontaktovať e-mailom na ebenica@ebenica.com

  • Koľko stojí doručenie kuriérom?

    Pri objednávkach do 29 € je cena dopravy 2,90 €. Pri nákupe nad 29 € je doručenie zdarma.

  • Bývam v Modre a blízkom okolí, môžem si objednávku vyzdvihnúť aj osobne?

    Áno, v prípade objednávok s osobným odberom je tovar zväčša pripravený v ten istý alebo nasledujúci pracovný deň a možno si ho vyzdvihnúť v našej podnikovej predajni od utorka do piatka v časoch od 9:00 do 16:00, v stredu až do 18:00.

  • Dá sa vaša káva kúpiť aj v iných mestách?

    Áno, našu kávu ponúka aj niekoľko menších obchodov a kaviarní. Nakoľko sa však ich počet neustále mení, najlepšie je informovať sa o aktuálnej dostupnosti v konkrétnom meste e-mailom na ebenica@ebenica.com, príp. cez správu na Facebooku alebo Instagrame.

  • Doručujete aj do zahraničia?

    Áno, kávu zasielame aj do zahraničia, a to konkrétne do týchto krajín:
    Belgicko, Bulharsko, Česká republika, Dánsko, Estónsko, Fínsko, Francúzsko, Grécko, Holandsko, Chorvátsko, Írsko, Litva, Lotyšsko, Luxembursko, Maďarsko, Nemecko, Poľsko, Portugalsko, Rakúsko, Rumunsko, Slovensko, Slovinsko, Spojené kráľovstvo (UK), Španielsko, Švédsko, Taliansko.

    Pre zákazníkov z Čiech je k dispozícii náš český e-shop www.ebenica.cz, pre zákazníkov z Maďarska bol spustený maďarský e-shop www.ebenica.hu, zákazníci z Poľska môžu kávu objednávať priamo cez www.ebenica.pl a pre ľudí z iných či anglicky hovoriacich krajín je zasa prístupný e-shop www.ebenica.com

  • Predávate aj niečo iné okrem kávy?

    Áno, v našom e-shope aj podnikovej predajni nájdete aj množstvo kávového príslušenstva ako sú moka kanvičky, šálky na espresso či cappuccino, termosky, filtre na Aeropress či V60 a pod. Okrem toho si možno u nás zakúpiť aj merchandise (tovar s naším brandom) či rôzne darčekové predmety.

  • Máte v ponuke aj niečo, čo sa hodí ako darček?

    Určite áno, stačí si pozrieť v e-shope sekcie Merchandise a Darčeky a poukážky.

    Univerzálnym darom je darčeková poukážka na nákup kávy či kávového príslušenstva v našom e-shope.

    Naše 220 g balíčky kávy vám vieme zabaliť do dizajnovej darčekovej krabičky z recyklované papiera s FSC certifikátom.

    V prípade, že hľadáte niečo hodnotnejšie pre špeciálnu príležitosť, potom môžeme odporučiť našu darčekovú kazetu s kávou a šálkami.