Príbeh kávy Ebenica

Kvalita si zaslúži, aby ste ju ocenili

Čím začína každá cesta? Len vami. Vaším rozhodnutím, vašou chuťou, vaším odhodlaním. Tým, akí ste. Ja som človek so silným vzťahom ku kvalite. Presvedčený, že dobré veci si zaslúžia, aby ste za nimi trpezlivo išli.

Mám rád kvalitné jedlo a kvalitné nápoje. A išiel som za nimi mnohokrát. Keďže som pracoval v nadnárodných firmách, veľa som cestoval a ochutnával miestne špeciality. Najviac ma zaujali kávy, ktoré v zahraničí chutili jednoducho lepšie. Mimoriadne ma oslovila práca malých výrobcov. Robili veci kvalitne, a to si cením. Inšpirovali ma.

Aj slovenská káva by mohla patriť k špičke. Inšpirácia prerástla do nápadu, a to bol začiatok cesty. Odhodlaný nádych pred prvým krokom dlhej a náročnej výpravy za kvalitou.

Všetko sa dá, len za tým treba trpezlivo ísť

Čo je ďalším krokom, keď sa rozhodnete vytvoriť dobrú kávu? Vytvoriť dobrú kávu.

Nič sa nestane samo. Nič sa nestane hneď. Prirodzene, o káve musíte niečo vedieť. Ak neviete, prečítate si. Na Slovensku som potrebnú literatúru nenašiel, ale čo je prekážkou v dnešnom svete internetu?

Začiatky mojej cesty za kvalitou vyzerali takto: ja, jedna veľká krabica kníh z Amazonu a obrovská chuť naučiť sa o káve všetko potrebné. A niekoľko skvelých ľudí po boku.

O radosť z dobrodružstva je dobré sa podeliť

Ak je nadšenie dostatočne veľké, začne sa nezastaviteľne šíriť. Som veľmi rád, že sa mi ho podarilo preniesť na ľudí okolo mňa.

S manželkou vedieme od začiatku nekonečné diskusie o káve, s bratom sme zažili prvé baristické skúsenosti. Rodičov to zaujalo natoľko, že boli svojho času obaja do diania vo firme zapojení. U kolegov vidieť zápal, rozumejú ceste, po ktorej spolu ideme. Myslím si, že osud sa dá nakloniť iba silou vlastného odhodlania, ale pomoc rodiny a priateľov nemôžem nazvať inak ako veľké šťastie.

Dlhá, trpezlivá cesta za kvalitou je dobrodružstvom, o ktoré sa pre maximálne vychutnanie odporúčam podeliť s inými.

Kráčať za veľkými snami a zostať sám sebou

Od nápadu k predaju prvých finálnych výrobkov prešli dva roky.

Založili sme vlastnú kaviareň. Maličký priestor. Štyri stoly. Na začiatku hŕstka zákazníkov. A ich neoceniteľné názory a postrehy, ktoré nám dali okamžitú spätnú väzbu. Bola to skvelá škola praktických znalostí o káve a prevádzkovania kaviarne. Príklad: keď sme sa učili profesionálne pripravovať kávu, celkom neprofesionálne sme sa niekoľkokrát popálili na kávovare. Nevadí. Pri veľkých plánoch treba vždy počítať s tým, že sa párkrát popálite.

Vo vývoji chutí nám pomáhali aj ďalší. Odborníci, pražiar a samozrejme zákazníci. Skupine ľudí sme pravidelne posielali vzorky, ktoré hodnotili a prispievali tak k výsledku.

Výsledný výrobok však nie je len káva – v niečom sa musí nachádzať. Hľadali sme spôsob, ako ju zabaliť čo najjednoduchšie. Vážili sme zrnká, zatvárali ich do obalov špeciálnym strojom, nalepovali etikety. Aj keď to podstatné je vo vnútri, vždy sme si dali záležať aj na imidži svojej značky. Nebolo to len o trpezlivom ladení chutí, ale aj o trpezlivom budovaní brandu.

A brand skutočne naberal na sile. Firma rástla, zákazníci začali pribúdať v súkromnom, firemnom, aj hotelovom, kaviarenskom a reštauračnom segmente.

Žiadny rast nám však nezabránil v tom, aby sme stále pamätali na rodinné hodnoty a v ich duchu sa správali k prvým zamestnancom aj k zákazníkom. Nie sú to len prázdne slová. Už prvé Vianoce nám poriadne dali zabrať, pretože všetci vo firme sme pripravovali darčeky pre zákazníkov. A odvtedy nám dali zabrať každé Vianoce. Rozhodne to stojí za to.

Vo výsledku sa odráža dôslednosť cesty k nemu

Sledovať rastúci úspech našej kávy bol príjemný zážitok. Ale ak je človek odhodlaný vytvoriť kvalitu, musí mať vysoké nároky na jej hodnotenie. A ak chce vytvoriť najvyššiu kvalitu, musí mať tie najvyššie nároky.

Preto som vzorky našej kávy tajne poslal do Coffee Review v USA. Svetovo uznávaného hodnotenia káv.

Pocit, keď sa neuveriteľné množstvo odhodlania a trpezlivej práce premení na neuveriteľný úspech, je úžasný. Všetky 3 kofeínové kávy – Ebenica Intensivo, Ebenica Harmonelle a Ebenica Piano – získali 90 bodov. Ebenica Gurmano dokonca získala až 92 bodov. To všetko sú ekvivalenty zlatých medailí, vďaka čomu sa ocitli medzi 10 najlepšími espresso kávami v Európe.

Postupne sme získavali ďalších zákazníkov a exportovali do ďalších krajín, ako je Česká republika, Rakúsko či Saudská Arábia. Stali sme sa partnerom jednej z najprestížnejších svetových súťaží vín Concours Mondial de Bruxelles. Našu kávu už pili viacerí prezidenti a iné významné osobnosti.

Tá správna cesta je vlastná cesta

Taký pocit by som doprial aj vám. Preto som sa s vami rozhodol podeliť o príbeh značky EBENICA: možno vás inšpiruje. Možno k niečomu celkom inému. Každý by mal predsa kráčať vlastnou cestou. Ale aj keď sa cesty líšia, to dôležité sa nemení.

Chuť.

Tento príbeh je dôkazom, že ak dostanete nápad a s chuťou sa do neho pustíte, a potom trpezlivo a pracovito idete za výsledkom, môžu vzniknúť neuveriteľné veci.

To je náš príbeh.

Príbeh kávy EBENICA.

Pomerne dlhý text na to, že žijeme vo svete krátkych sloganov a úsečných správ. Ak ste sa dostali až na koniec, tak patríte medzi nás. Medzi tých trpezlivých, odhodlaných, s úctou ku kvalite. So záujmom o príbehy v pozadí vecí, ktoré stojí za to spoznať.

Som rád, že je nás stále viac. Kvalita sa vždy dostane k tým, ktorí za ňou trpezlivo kráčajú.

Marek Fajčík