Košík

Váš košík je prázdny.

9 dôvodov, prečo každá prevádzka potrebuje baristu

barista pripravuje kávu

Otázka nie je či, ale prečo každá prevádzka potrebuje baristu. Ak ste majiteľom kaviarne alebo reštaurácie a záleží vám na kvalite vo všetkých ohľadoch, týchto 9 dôvodov vás presvedčí, že barista bude pre vás veľkým prínosom. 

„Správny čas na prijatie dobrého baristu bol včera,“ začal svoju prednášku s príznačným názvom Tiká, tiká baristika majiteľ našej pražiarne Marek Fajčík. O tejto téme prednášal v rámci workshopového bloku na najprestížnejšom slovenskom kulinárskom podujatí Gastronomy Slovakia 2024

Marek Fajčík z EBENICA COFFEE a jeho prednáška na Gastronomy Slovakia 2024

Jeho prednášku počúvali majitelia podnikov, kaviarní či iní odborníci z gastronomického sektora, ktorí sa zaujímajú o prípravu kvalitnej kávy. Vypočuli sme si ho a v jednoduchých bodoch chceme priblížiť aj vám, prečo každý podnik potrebuje baristu a ako ho nahradiť v prípade, že si ho finančne (zatiaľ) nemôžete dovoliť. 

Chcete staviť na istotu? Vyberte pre svoju kaviareň jednu z najobľúbenejších káv v našej ponuke »

  • Ocenenie Great Taste 2023 s jednou hviezdouPečať Coffee Review, 90 bodov, rok 2013.
    Intensivo transparent

    Intensivo

    Vynikajúca espresso káva so zemitejšou, no sladkou čokoládovo-orieškovou chuťou.

    tabaktabak
    čokoládačokoláda
    orechyorechy
  • Brasil Santos transparent

    Brasil Santos

    Najznámejšia brazílska káva charakteristická vôňou lieskovcov a lahodnou chuťou čokolády.

    čokoládačokoláda
    lieskovcelieskovce
    medmed
  • Logo ocenenia Great Taste 2020.
    220g balenie kávy Duetto

    Duetto

    Príjemne sladká káva s chuťou ovocného sirupu, horkej čokolády a dokonale hustou crémou.

    lieskovcelieskovce
    čokoládačokoláda
    medmed

Kto je barista a čo je jeho náplň práce?

Pred pár rokmi bolo u nás slovo barista pomerne neznáme a každý, kto pracoval za pultom kaviarne či reštaurácie bol jednoducho barman alebo čašník. S rozvojom kávovej kultúry sa však tento pohľad mení a povolanie baristu sa stáva čoraz známejším a populárnejším aj v našich končinách.

Slovo barista pochádza z taliančiny a používa sa na označenie človeka, ktorý sa profesionálne venuje príprave a podávaniu kávových nápojov. Mal by sa vyznať v kávovej teórii, ktorú následne bude vedieť elegantne preniesť aj do praxe. A to tak, že vám pripraví kávový nápoj na želanie, podľa vašich predstáv a v tej najvyššej možnej kvalite.

cappuccino v šálke EBENICA COFFEE

Marek si v prednáške požičal aj jednu z mnohých definícií, ktoré mu ponúkol Google a ktorá popisovala baristu ako umelca. „Je to presné, pretože byť baristom znamená kávu zároveň milovať a brať ju ako umenie. Nielen latte art, teda kreslenie do kávy mliekom, je v tomto prípade umelecké. Káva od mletia zrna až po samotnú prípravu a servírovanie by mali byť umeleckým dielom.“

Zároveň dodal, že to nie je „iba“ príprava a servírovanie kávy, úloha baristu v podniku je oveľa komplexnejšia. Mal by predovšetkým vedieť pripraviť rôzne druhy kávových nápojov. Musí však toho zvládať oveľa viac, preto je to náročná, pre niekoho stresujúca práca a dobre ju bude robiť iba ten, koho skutočne baví.

„Mal by byť hravý, príjemný, byť zároveň predajcom kávy a vedieť výborne komunikovať so zákazníkom. A to už ani nehovorím o tom, že má na starosti aj ďalšie doplňujúce tasky ako čistenie a dezinfekcia pracovných plôch či náradia,“ vymenoval Marek len niektoré z činností. 

prednáška Tiká, tiká baristika na Gastronomy Slovakia 2024

9 dôvodov, prečo kaviareň potrebuje baristu

Svet s množstvom dobrých baristov je pre nás – milovníkov kávy – omnoho lahodnejší. Preto sa vždy potešíme, keď vidíme za pultom v kaviarni či v reštaurácií človeka, ktorý sa baristike rozumie a naservíruje nám výbornú kávu. Pre ňu sa ľudia vracajú a je to jeden z bodov, prečo dobrý podnik v 21. storočí potrebuje baristu. 

1. Tvorí skladbu menu a value proposition

Barista, ktorý rozumie svojmu remeslu, dokáže zvýšiť návštevnosť vašej prevádzky. Na základe skúsenosti, odhadu a komunikácie so zákazníkmi bude vedieť vystavať kávovú ponuku tak, aby boli hostia spokojní a vracali sa späť.

Pomôže aj s takzvaným value propositon prevádzky – teda s vytvorením akejsi pridanej hodnoty, ktorá bude pre podnik charakteristická. „Ak napríklad máte v ponuke koláčiky a v kaviarni pohodlné sedačky či tulivaky, barista spoločne s vami nastaví menu tak, aby v ňom boli aj mliečne a ochutené kávy, ktoré sa k celkovému konceptu prevádzky hodia,“ uviedol Marek príklad. 

2. Vyberá kávu a komunikuje s pražiarňou

Ak bol pri vytváraní menu, bude barista rozumieť aj tomu, ktoré kávy sa k zvoleným nápojom hodia. Mal by citlivo vnímať požiadavky zákazníkov podniku, pýtať sa ich na chuťové preferencie a orientovať sa v ponuke pražiarní, ideálne tých lokálnych. 

Potom bude mať na starosti aj komunikáciu s pražiarňou a výber takých single alebo blendových káv, ktoré sa budú k podniku najlepšie hodiť. 

výberové kávy EBENICA COFFEE

3. Objednáva tovar a zodpovedá za sklad

V nadväznosti na predchádzajúci bod nemožno nespomenúť objednávanie tovarukontrolu skladových zásob. Barista vo vašej prevádzke bude mať najlepší prehľad o spotrebe kávovníkových zŕn, o ich obľúbenosti a o nutnosti doobjednať zásoby kávy. Pre majiteľa podniku je takýto overený človek, na ktorého sa môže spoľahnúť, veľkou pomocou

4. Pripravuje kávové nápoje

„Nielen espresso, lungo a cappuccino, dobrý barista by mal sledovať trendy a vedieť pripraviť aj cold brew a iné trendové nápoje, ktoré hýbu svetom. Je to jedna z vlastností, ktorá v ľuďoch zarezonuje a povedia si – tu boli milí, ochotní a pripravili mi skvelú kávu. Určite sa ešte vrátim,“ povedal Marek v prednáške na margo toho, či aj káva podlieha trendom

Podľa neho nemá zmysel sa v prevádzke brániť tomu, aby barista pripravoval aj „menej štandardné“ kávové nápoje, ktoré ľudia chcú piť a chutia im. 

príprava filtrovanej kávy

5. Stará sa o mlynčeky

Technická časť, ktorá je však veľmi dôležitá pre správnu chuť kávy. Barista by mal ovládať starostlivosť o mlynčeky a ich nastavovanie podľa rozličných faktorov (napríklad aj vonkajšia teplota a vlhkosť vzduchu). 

Rovnako dôležité je ich pravidelné hĺbkové čistenie, ktoré sa pre baristu môže stať nielen povinnosťou, ale každodennou príjemnou rutinou pred alebo po otváracích hodinách prevádzky. 

6. Komunikuje so zákazníkmi

Absolútne nezastupiteľná a nenahraditeľná časť baristickej práce. Komunikácia so zákazníkmi je alfa a omega, druhá najdôležitejšia vec po samotnej káve. Zákaznícka skúsenosť je totiž proces a hneď, keď jedno očko z reťaze vypadne, tento proces sa naštrbí a zákazník odchádza so zmiešanými dojmami. 

7. Rozumie cenotvorbe 

V podniku vám vie barista pomôcť aj s cenotvorbou a nastavovaním rôznych procesov. Je to ďalší z bodov, v ktorých vás (ako majiteľa podniku, kaviarne či reštaurácie) odbremení od povinností. V tomto prostredí sa pohybuje niekoľko hodín denne, preto je pre podnik jeho prirodzene získaný prehľad a dôsledná práca s peniazmi veľkým prínosom.  

EBENICA COFFEE príprava

8. Udržiava čistotu

Prioritne sa stará o čisté šálky, kávovary, mlynčeky a ďalšie kávové príslušenstvo. Ak má chvíľku času, môže barista pomôcť aj s udržiavaním celkovej čistoty v prevádzke. 

9. Je usmievavý profík

„Je iba na baristovi, či zákazníkovi aj zlepší deň, odovzdá úsmev, povie pikošku o káve a možno sa s ním porozpráva aj o niečom inom, ako sa očakáva. Barista musí milovať kávu, ale aj ľudí, ktorým ju pripravuje,“ povedal o svojej práci náš barista Majo

V EBENICE pracuje už osem rokov, práve ako barista, ale aj vynikajúci obchodný manažér. Naplno si teda uvedomuje dôležitosť profesionálneho prístupu a ľudskosti v komunikácii. Dôležité je preňho robenie vecí naviac, nielen z povinnosti. 

Aj vďaka jeho profesionalite uviedol Marek v prezentácii deviaty bod, prečo podnik potrebuje baristu. „Usmievavá profesionalita je v kávovom svete pri kontakte so zákazníkom absolútne nenahraditeľná.“

S týmito bodmi vám pomôžeme

Nie každý podnik si, žiaľ, môže dovoliť zamestnať baristu na full time. V prípade, že vás všetky vyššie uvedené body z Marekovej prednášky nepresvedčili, ale stále chcete vo svojej prevádzke podávať výberovú slovenskú kávu, s niektorými bodmi vám vieme pomôcť aj my

Jakub Čajko / prednáška Mareka Fajčíka

Vedeli ste, že…? Dokážeme školiť aj na diaľku. Nie vždy máte možnosť, čas, priestor či financie na to, aby sme k vám vyslali niekoho z našej pražiarne na celodenné školenie, hoci je to najviac efektívny spôsob. Vašich zamestnancov vyškolíme aj na diaľku – stačia na to moderné technológie, smartfóny s internetovým pripojením, kamera a čas, počas ktorého im vysvetlíme princípy kávového sveta, ovládania kávovarov, prípravu kávy a pod.  

Osobný kontakt so zákazníkom a fyzické úlohy baristu v prevádzke nevieme nahradiť. Radi vám však pomôžeme vyskladať kávové menu, resp. ponuku káv na nápojovom lístku vo vašej prevádzke.

Môžeme si spoločne prejsť, aká je vaša cieľová skupina zákazníkov, value proposition otvorenej alebo plánovanej prevádzky a ktoré kávy by sa najlepšie hodili k vášmu celkovému konceptu. Po dohode môžeme prísť do vašej prevádzky, vysvetliť vám správne nastavenie a čistenie mlynčekov a kávovarov. 

Napíšte nám alebo zatelefonujte a určite spolu niečo vymyslíme 😊 

zdroj foto z Gastronomy Slovakia: fotograf Jakub Čajko

Výberové
zrná

Čerstvé
praženie

Svetové
ocenenia

Expresné
doručenie